tisdag 25 oktober 2011

Utmaning

God morgon fina du, sovit gott? I ca 6 månader nu har jag och min syster tränat mycket flitigt. Vi har sprungit mellan 2-3 mil i veckan, fördelat på tre löppass och tränat styrka. Det har varit mycket motiverande och roligt att se framsteg, märka skillnad på löpsteget och se hur kroppen blivit starkare. Att springa lopp är enormt roligt och något jag garanterat kommer att fortsätta med. Stockholm marathon är ett mål som inte ligger så långt borta:) Men, nu är jag rätt så trött på det här med träning. Motivationen är inte på topp och jag tycker bara det känns som om jag lunkar runt i löpspåret. Att springa en eller två mil är inga problem! Så länge jag springer i samma tempo, det är intervaller och ett ökat tempo som inte går så bra. Detta måste såklart åtgärdas! Snubblade över den här bloggen och blev där inspirerade av hennes 6 veckors utmaning. 

Vad pysslar jag då med? 
Jo, jag har lagt mycket fokus på intervall träning, nya styrkepass, mätbara övningar och löpningar. Det ska bli roligt att träna igen och det blir det om man varierar sig, testa nya saker. Då ser och märker man också förändringar och det är ju alltid ett plus;) 
En gång i veckan pressar jag mig till tusen, springer 4 km så fort som jag bara kan. Det är inte tekniken som ska förbättras här, utan tiden. Jag tror att det är viktigt att våga ta ut sig, att ge allt. Det här är en utmaning för mig då jag oftar mesar på i spåret. Utöver detta så springer jag ett pass med intervaller och ett lungt "återhämtningspass" i samma tempo på ca 8 km till 1 mil. Eftersom jag varken har tid och lust att åka till gymmet så kör jag hemmaträning. Ibland när Olivia sover, ibland när hon är vaken och ibland tillsammans med R då Olivia lagt sig för natten. Jag kör fyra till fem pass och då blandar jag tabata, crossfit och övningar med vikter. En gång i veckan gör jag maxtester på utvalda övningar som ska förbättras. 

Det är super kul och jag känner redan nu att motivationen är på väg tillbaka. Genom att utföra nya övningar och att göra en extra armhävning ser man snabbt resultat. Om ni har några bra tips på hemmaträning så skulle jag bli glad!

Hur tränar ni?

Viktigt att ladda med kolhydrater innan löpning. 

En mycket nervös Malin innan Tjejmilen.

Sååå många kvinnor i alla åldrar och storlekar sprang Tjejmilen, en helt fantastisk gemenskap.

Även små framtida löpare behöver fylla på med vätska:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar