tisdag 15 mars 2011

Besatt av bajs?!

Att livet förändrades när vi fick barn kan jag skriva under på. Att jag på nästan sex månader inte ha sovit en hel natt tänker jag knappt längre på. Att jag helar tiden tänker på Olivia och ser henne framför mig när jag är ifrån henne. Att de stunder då man satt länge i soffan, drack vin och drunknade i varandras ögon är nu utbytt mot två trötta och utslagna föräldrar i varsin soffa. Men vinglasen är kvar;) Allt är ändå så fantastiskt underbart (oftast) och att man kan bli så facinerad av så banala saker och besatt, det är sjukt. Nu är vi besatta av Olivens bajs, hon är inne på dag tre utan att ha lämnat ett varmt och gutt paket till oss. Det ända vi tänker på nu är hennes bajs...Jag skulle bli så jäkla glad om hon bajsade att jag skulle hoppa högt! Sjukt va?! Nu lliigger hon på golvet och tar i så hon blir både blå och gul. När är det farligt?

7 kommentarer:

  1. Har du testat laktulos?? finns receptfritt på apoteket.

    SvaraRadera
  2. Nej nej inte laktulos än!!! Är normalt att dem inte skiter på ett par dagar när dem börjar äta lite vanlig mat och smakisar och sånt. Försök hjälpa henne i sånna fall med att reta ändtarmen med termometern och se om hon är hård i magen. Är hon det så hjälp henne lite så att man får ut det värsta och sedan brukar dem oftast bajsa själva. Däremot om det inte kommer något då ska ni kontakta er BVC-tant så hjälper hon er. Laktulosen ska man vara väldigt försiktig med och inte ta i onödan. Hoppas ni lyckas och du ska se att det kommer när som!! Annars får du maila och skälla på mig ;)! Kramar/Isabelle

    SvaraRadera
  3. Hej på er! Än har hon inte bajsat..inne på dag fyra nu. termometern har jag testat, men inget hände. Hon verkar inte må så överdrivet dåligt över att inte ha bajsat, det är ibland hon tar i, men sen skrattar hon:) Tror du att det är ok att vänta till imån med att höra av mig till bvc eller ska jag ringa idag? Kram

    SvaraRadera
  4. Pressar du även benen mot hennes magen när du tar termometern?? Så att hon förstår att hon ska ta i?? Är du orolig så tycker jag att du ska ringa, men känner du att du kan vänta tills imorgon så är det ingen fara. Det är bara du som kan avgöra!! Man ska bara vara försiktig med laktulosen den kan ibland göra mer ont än nytta, gäller ju att dosera rätt osv.. Hoppas på att hon bajsar under dagen :)!! Min dotter var där för ett par månader sen, men hon blev hård av mjölkersättningen jag gav, så fick byta. Håller tummarna! Kramar/Isabelle

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Nu har du ju i och för sig börjat med mat och gröt,men annars om man bara ammar så är det helt normalt att bebisar inte bajsar på upp till 2 veckor. Detta sa dom på BVC till mig då min gosse inte hade bajjat på 5 dagar och jag började undra om något var fel. Sen kom det efter ytterligare någon dag och då REJÄLT, hahaha!!!
    Hoppas det kommer snart.../Anna i Skåne

    SvaraRadera
  6. Tusen tack för alla tips! Efter att jag tryckt lite lätt på magen, dragit upp benen och även använt termometern så kom det lite... Men jag ska ringa imån, magen börja kännas väldigt spänd och det är väl inte så konstigt :) nedrans mage!!!

    SvaraRadera
  7. varför ska man vara försiktig med laktulos?
    har använt det till båda mina barn efter rek. från både BVC och vårdcentral! kan räcka med att man ger några dagar och sen blir det bra

    SvaraRadera