tisdag 31 augusti 2010

Ogillar min barnmorska!

God kväll!

Det blev en lång och rolig dag! Efter en liten tupplur på tre timmar efter frukost begav jag mig som sagt till MVC. Min nya barnmorska är inte bra, hon suckar och stönat för allting och vill inte prata. Hon frågar om jag hade några funderingar, jo några har jag ju, då är det bäst vi tar dem så att vi kan komma igång med kontrollen. Hon ler inte en enda gång. När hon skulle mäta min mage fick hon göra det i två omgångar. Omgång ett, hon mätte fyra gånger och mellan varje gång springer hon och tittar i min journal. Den är lite för låg säger hon, det stämmer inte. Tanken är att hon ska mäta ifrån blygdbenet och upp till livmoderns kant. Jag känner att hon absolut inte är ens nära mitt blygdben, mer rakt på min sprängfyllda urinblåsa! Jag frågar om jag ska dra ner byxorna lite längre för jag tror inte att det är mitt blygdben du mäter ifrån. Ja, gärna svarar hon då. Jag vågade kanppt inte fråga om du vill dra ner byxorna, men jag känner ju att jag inte är rätt! svarar hon då.
Omgång två, hon mäter ifrån rätt ställe men springer fortfarande till journalen. Är det något som är fel frågar jag? Nej, jag tror inte det men vi mäter nog olika jag och den förra barnmoskarn. Hmmm tänker jag. När hon ska ta mitt blodvärde frågar hon om jag verkligen vill det. Har jag något val, undrar jag? Nej, det har du inte men jag tänkte på att det står i journalen att du är stickrädd, svarar hon. Ok, varför då fråga?!
Nu ska jag bara till henne två ggr till så det är nog ingen ide att byta. Men jag undrar till er som har barn sen tidigare, går man till samma barnmoska när man ska på efterkontroller och dyl? För då ska jag absolut byta!

Efter detta galna besök var jag helt genomsvett och hade en jätte ont i ryggen. Vi vilade ett tag, åt middag och begav oss in till storstaden. Inhandlade ytterligare vuxen saker på JULA och jätte fina saker på baby proffsen. Efter ett fnissigt men bra besök på banken tog vi en fika med bästa Anna och Mårten innan de flyttar till sthlm på fredag. Vi kommer att sakna dem jätte mycket men ser fram emot att få komma och hälsa på.

Hoppas att ni har haft en bra dag?

Kram

2 kommentarer:

  1. Usch vad tråkigt att du inte trivs med henne, jag har fått ha lite olika nu under semestertider och det är jätte skönt att få träffa den "riktiga" igen. När jag gjorde efterkontrollen va det med samma barnmorska, eftersom man går igenom förlossning osv...Dagen har varit bra, vi går och väntar att det ska hända något :) Den 11e är det sagt Viggo kom en vecka innan så vi får se! Kram och ta hand om er!

    SvaraRadera
  2. Då får jag härda ut:) Å vad spännande för er! Jag börjar att bli riktigt nyfiken på hur det kommer att vara och hur den lille kommer att se ut. Ta hand om er åxå! Kram

    SvaraRadera