söndag 24 januari 2010

vecka fyra imorgon



Vecka 4



Kroppen: Det är dags för mensen – men den kommer inte. Nu kan du känna att du blivit gravid! När du är gravid ökar halten av progesteronhormon i kroppen vilket kan göra att du känner dig trött. Ett annat vanligt tecken är att man måste gå på toaletten och kissa oftare.

Embryot: Celldelningen fortsätter. Morulan delar sig än mer och det bildas en ihålig cellklump som kallas för blastocyst, denna bäddar in sig i livmoderslemhinnan som i sin tur blir tjockare och mer blodrik. De celler som ska bli moderkaka och hinnor skapar först kontakten med moderns blodkärl och bildar ett förstadium till moderkaka, samt börjar producera graviditetshormonet hCG. Embryot borrar ner sig allt djupare i livmoderslemhinnan och runtom bildas en vätskefylld säck, fostersäcken. I fostersäcken ligger barnet skyddat fram till födseln. Intill fostersäcken har gulesäcken bildats, den tar hand om blodkroppstillverkningen och förser embryot med näring tills moderkakan är klar att ta över regleringen av näringstillförseln. Ingången till livmoderhalsen sluts samman av en slempropp och skapar en trygg och tillsluten miljö för barnet. (www.familjeliv.se)


Nu går vi alltså ini vecka fyra, känns som en evighet tills vecka 12! Lade även till en baby ticker på bloggen, det är ju så söta! Eller kanske inte nu...ser ju inte ut som en bebis direkt:) Men iallafall, då skulle jag skriva första dagen på den sista menstruationen, hmm då åt jag ju mini-piller. Jag slutade med dem ca tre veckor efter menstruationen, så hur ska jag räkna egentligen?! Jag skrev iallafall det datumet jag hade mens sist och sen får ju jag väl ändra då vi varit hos barnmoskarn och hon säger annorlunda! Inte hela världen:) Helgen har varit bra, vi har varit ute i snön med vänner och grillat korv, så härligt väder. Men jag tänker så sjukt mycket tankar, vilket säkert är normalt! Har en stark känsla av att allt kommer att gå vägen, Vi hoppas så in i norden. Nu sitter vi i soffan och bara myser, det är en härlig känsla att ha ett litet liv i magen. Helt fantastiskt! Det är härligt att vakna upp varje morgon! Hoppas du har en mysig söndags kväll. Fru H



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar